Meestvoorkomende storing: Communicatiefout in de Sunny Portal
Deze meldingen ziet u in de Portal als de omvormer geen contact meer heeft met de SMA Sunny Portal Server.
STAP 1.
Is de omvormer nog verbonden met het internet.
Kies hieronder optie A, B of C.
Controleer uw internet verbinding
*Hierboven optie C gekozen?
Controleer dan de Powerline adapters aan de hand van onderstaande situaties.
DEVOLO adapter
↓
Herstel de verbinding d.m.v. herstarten (van het stroomnet ontkoppelen) of opnieuw Pairen.
Pairen moet op alle Power line adapters gebeuren.
TP-Link adapter
↓
Herstel de verbinding d.m.v. herstarten (van het stroomnet ontkoppelen) of opnieuw Pairen.
Pairen moet op alle Power line adapters gebeuren.
↓
Herstel de verbinding d.m.v. herstarten (van het stroomnet ontkoppelen) of opnieuw Pairen.
Pairen moet op alle Power line adapters gebeuren.
↓
STAP 2.
Als na stap 1 de communicatie na 10 min nog niet hersteld is, dan is het mogelijk dat de omvormer een reboot nodig heeft.
Rebooten Omvormer.
Schakel de omvormer los van de panelen d.m.v.de zwarte draaiknop aan de linker zijde van de omvormer op 0 te zetten.
Daarna koppelen we de omvormer los van het AC net d.m.v. de aardlekautomaat van de omvormer uit te schakelen.
Meestal is deze aardlekautomaat gemerkt, of zoek naar een aardlekautomaat van 100Ma of 300Ma
Dan na 10 minuten de aardlekautomaat en de omvormer weer inschakelen.
Als er na 10 minuten nog geen communicatie is, gaan we naar de volgende stap.
STAP 3.
Onderliggende communicatie problemen in de Sunny portal en in de omvormer en in het thuisnetwerk ( modem ).
Als er in het installatie logboek, na stap 1 en stap 2 de volgende meldingen staan :
Webconnect – fout – DNS aanvraag wordt niet beantwoord.
Webconnect – fout – foutieve communicatie.
Dan is de omvormer niet verbonden met het internet en/of niet verbonden met de server van SMA. Het probleem zit dan in het thuisnetwerk ( modem ) van uw internet provider.
Dit probleem is mogelijk op te lossen door ip adres, gateway en DNS server vast te zetten in de omvormer, maar dit is niet altijd het geval.
Volgende mogelijke oplossing is d.m.v. port forwarding of een DMZ in het modem in te voeren van uw internet provider ( modem ) .
Deze oplossing kunt ook vinden op de site van SMA.
De router instellen voor de omvormer
Communicatie poorten open zetten in de router
Oktober 2015
De router instellen kan op twee verschillende manieren, met Port Forwarding of door de DMZ te gebruiken. Om deze functies te gebruiken dient u wel eerst in te loggen in de router. In de meeste gevallen dient u het IP adres van de router in de internetbrowser in te voeren. Raadpleeg best even de handleiding van de router.
Port Forwarding
Bij Port Forwarding worden poorten open gezet die de omvormers nodig hebben om naar het internet toe te communiceren. Zonder deze poorten in te stellen kunnen we niet garanderen dat de omvormer een verbinding kan maken met Sunny Portal. Elke moderne router heeft de optie porten open te zetten. De instellingen kunnen variëren van merk tot merk. De poorten die de omvormers gebruiken zijn UDP poorten.
De omvormer kiest willekeurige poorten boven poort 1024 om de registratie te doen op Sunny Portal. Ook moet de router de optie Multicast ondersteunen.
Demilitarized Zone (DMZ)
Demilitarized Zone of kortweg DMZ is een functie dat toestellen vrij van regels laat communiceren met het internet terwijl alle andere apparaten en het netwerk zelf steeds veilig achter het firewall blijven staan. Weer hangt dit af van merk tot merk. Om de DMZ-functie te gebruiken volstaat het om het IP adres van de omvormer op te geven.
Indien u van router wisselt dient u ook op de nieuwe router één van deze twee functies toe te passen. Let wel op dat u de omvormer een vast IP adres geeft. Een vast IP adres instellen, zorgt namelijk voor een stabiele communicatie.